Phishing is een vorm van internetfraude. Gebruikers worden naar een website gelokt. Deze website is een kopie van de echte site. Daar wordt gevraagd om een inlognaam en wachtwoord of om een betaling te doen. Zo komen criminelen achter je privégegevens of hebben ze toegang tot je bankrekening.
Een bank vraagt nooit om die gegevens via de mail, WhatsApp of telefoon. Bij twijfel: bel je bank!
Phishing? Zo herken je het!
Op veiliginternetten.nl staat uitgelegd hoe je een phishingmail of telefoontje herkent.
Phishing vindt plaats via e-mail, WhatsApp, sms en/of telefonisch, bijvoorbeeld:
- We zijn bezig met een veiligheidsupdate, controleer uw gegevens
- Ik werk bij uw bank, mag ik uw gegevens controleren?
- U heeft een prijs gewonnen
- U heeft nog een openstaande rekening
- Uw rekening is geblokkeerd
- We zien dat er op dit moment fraude wordt gepleegd met uw creditcard
- Uw instellingen voor internetbankieren staan niet goed
- U krijgt een erfenis van een oudoom die u niet kent
- Maak geld over en verdien zo nog meer geld
- Stuur dit bericht door naar zoveel mogelijk mensen
Een paar tips:
- Blijf altijd kritisch. Laat je niet ompraten en intimideren. Verbreek bij twijfel de verbinding en check bij de bank of het bedrijf of ze je echt hebben benaderd.
- Open nooit zomaar een bijlage en check altijd de link voordat je erop klikt. Dat kan bijvoorbeeld op Checkjelinkje.nl.
- Wil je weten of een bericht echt afkomstig is van de afzender? Ga zelf via je browser naar de website van de organisatie. Als er sprake is van phishing-fraude, staat er vaak een waarschuwing op hun site. Als er bijvoorbeeld inderdaad een winactie is, vertellen ze daar hoe ze contact met de winnaars opnemen.
- Wil je eens testen of jij een phishingmail kunt onderscheiden van een betrouwbare e-mail? Dat kan met de Phishing quiz van de Consumentenbond. Ook Google biedt een phishing-quiz.
- Denk je dat je met phishing te maken hebt? SeniorWeb biedt hulp.
Veelgestelde vragen
Als je slachtoffer wordt van online fraude, kun je aangifte doen bij de politie.
Bij phishing kun je ook de organisatie waarschuwen uit wiens naam je de phishing e-mail ontvangt. De meeste Nederlandse banken hebben hiervoor een apart mailadres.
Bedenk dat je niet de enige bent die dit overkomt. Erover praten kan opluchten.
Bij een hoax wordt een waarschuwing per e-mail, of op sociale media, verspreid. De informatie is niet waar, maar wordt als de waarheid gepresenteerd. Je wordt gevraagd het bericht met zo veel mogelijk mensen te delen.
- Inloggen met je DigiD? 5 zaken om op te letten
- Email gehackt. Wat nu?
- Alles over veilig bankieren
- Onderzoek Universiteit Twente: ‘Hoe effectief is anti-phishing training voor kinderen’
- SeniorWeb biedt een podcastreeks aan over online veiligheid en privacy
- Het dossier Wat is Phishing? van VPNgids.nl
Meer weten?
Wil je meer informatie, dan helpen deze organisaties je op weg.