
Benieuwd naar onderzoeken die op het gebied van mediagebruik uitgevoerd zijn? Bekijk het Iene Miene Media-onderzoek en geef er online aandacht aan.
Sinds 2012 initieert Netwerk Mediawijsheid het Iene Miene Media-onderzoek. Een grootschalige monitor naar het mediagebruik in gezinnen met jonge kinderen van 0 t/m 6 jaar. Ook dit jaar plubiceren we tijdens de start van de Media Ukkie Dagen op 4 april de resultaten van de nieuwe monitor.
Wil je meer weten over het onderzoek en de resultaten? Neem contact op via info@mediawijzer.net.
Iene Miene Media 2024
91% van ouders met kinderen van 0 t/m 6 jaar laten hun kinderen digitale media gebruiken om zelf iets anders te kunnen doen. Opmerkelijk is dat activiteiten zonder schermen, zoals spelen, sporten en lezen, voornamelijk samen met een ouder plaatsvinden. Dit staat in contrast met het gebruik van digitale media. Meer dan 60% van jonge kinderen maakt gebruik van digitale media zonder begeleiding van hun ouders.
Het digitale mediagebruik bedraagt onder jonge kinderen gemiddeld 1 uur en 51 minuten per dag, waarvan 1 uur en 39 minuten voor een scherm en 12 minuten voor luisteren naar media of bellen zonder beeld. Ook zien we dat driekwart van de ouders digitale media voor hun jonge kinderen gebruikt vanwege het plezier en de ontspanning die het biedt voor het kind. Slechts 50% van de ouders ziet echter dat het gebruik van digitale media daadwerkelijk bijdraagt aan het rustig worden van hun kinderen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat jonge kinderen nog steeds aanzienlijk meer tijd aan offline activiteiten besteden dan aan schermgebruik, gemiddeld 3 uur en 40 minuten per dag. Lees meer

Volg @iedereenmediawijs op Instagram voor nog meer tips en interessante verhalen.
Like ook Iedereen Mediawijs op Facebook voor extra informatie over de campagne en initiatieven door heel Nederland. Meepraten op sociale media? Gebruik #MUD25 of tag @iedereenmediawijs.