Over mediawijsheid

Week van de Mediawijsheid

Week van de Mediawijsheid » iedereen mediawijs!

De Week van de Mediawijsheid vraagt aandacht voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik.

Deze campagneweek wordt elk jaar georganiseerd en is met name zichtbaar in basisscholen en lokale bibliotheken. Een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is de MediaMasters Game.

Dit jaar vindt de Week van de Mediawijsheid plaats van 17 t/m 24 november 2017.

Thema 2017 – Generatie Media: samen mediawijs

De huidige generatie kinderen en jongeren groeit op in een wereld vol media. Een wereld waarin je slechts een smartphone nodig hebt om dagelijks op ontdekkingsreis te gaan. Waarin je eenvoudiger met elkaar in contact kan komen dan ooit tevoren. Maar behalve deze eindeloze mogelijkheden, zijn er ook risico’s. Van cyberpesten en wraakporno tot nepnieuws en radicalisering. De manier waarop we ons online gedragen, kan uiteindelijk grote maatschappelijke gevolgen hebben.

Hierover moeten we met elkaar in gesprek, maar dat is niet altijd even makkelijk. Omdat we elkaar niet begrijpen, een andere ‘taal’ spreken of de mediawijze skills missen om tot de kern door te kunnen dringen. Daarom is het thema van de Week van de Mediawijsheid 2017 Generatie Media: samen mediawijs. Van 17 tot en met 24 november worden docenten, professionals, ouders, kinderen en jongeren opgeroepen om zowel thuis als in de klas samen in gesprek te gaan over ons online gedrag en mediawijze vaardigheden. Zodat we elkaars leefwerelden beter leren begrijpen en de volgende stap kunnen zetten richting een generatie die klaar is voor een mediawijze toekomst.

Houd www.weekvandemediawijsheid.nl in de gaten.

Meedoen aan de Week van de Mediawijsheid? Zo begin je!

Meld je klas voor het nieuwe schooljaar aan voor de MediaMasters Game
De interactieve MediaMasters Game bestaat uit een reeks spannende opdrachten waardoor kinderen uit groep 7 en 8 in het basisonderwijs – samen met hun leerkrachten en ouders – kennismaken met de kansen en de gevaren van media. Bekijk de trailer rechts op deze pagina.

In 2016 schreven ruim 150.000 leerlingen zich in.

Start met lessen mediawijsheid
Lessen mediawijsheid kunnen het hele jaar door. De Week van de Mediawijsheid kan een mooie start zijn. In ons dossier lesmateriaal staat een handig overzicht van beschikbaar lesmateriaal op het gebied van mediawijsheid. Zo kies je zelf wat het beste past bij jouw school en onderwijstype.

Start met lessen programmeren
Programmeren leert je logisch en gestructureerd denken en begrijpen hoe technologie werkt: belangrijke vaardigheden om met technologische innovaties om te kunnen blijven gaan. In MediaMasters was in 2015 en 2016 een speciale rol weggelegd voor programmeren.

» Zo begin je met programmeren

Veelgestelde vragen

Wat is mediawijsheid?

Mediawijsheid is volgens de Raad voor Cultuur in 2005 omschreven als: het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.

Mediawijzer.net formuleerde in 2010 een operationele definitie: mediawijsheid is de verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te nemen aan onze mediasamenleving. Deze definitie is verder uitgewerkt in het Mediawijsheid Competentiemodel.

Competentiemodel Mediawijsheid » meten van mediawijsheid

Competentiemodel Mediawijsheid » meten van mediawijsheid

 

Waarom is mediawijsheid belangrijk?

Media zijn overal. En hun impact op ons dagelijkse leven – wonen, werken, kopen, zorgen, genieten en leren – wordt steeds groter.

Om maximaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden die media bieden (en zo volwaardig te kunnen deelnemen aan de nieuwe samenleving), moeten we beschikken over bepaalde competenties die ons mediawijs maken.

Wie zit er achter de Week van de Mediawijsheid?

De Week van de Mediawijsheid is een initiatief van Mediawijzer.net.

Mediawijzer.net is een samenwerkingsverband tussen ECP, Koninklijke Bibliotheek, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, NTR en Stichting Kennisnet. Behalve deze partijen werken ook veel media en netwerkpartners mee als mediapartner of ambassadeur.

Wat is een mediacoach?

Een mediacoach is gespecialiseerd in het begeleiden bij mediawijsheid. Ze helpen kinderen, jongeren én ouderen om (nieuwe en traditionele) media slim, leuk en juist gedoseerd te gebruiken.

Mediacoaches zijn vaak in dienst bij een bibliotheek, een school of (jeugd)hulpverlening. Er zijn ook zelfstandig werkende mediacoaches.

Vorige edities van de Week van de Mediawijsheid

Week van de Mediawijsheid 2016

In de Week van de Mediawijsheid 2016 stond het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ centraal.

In de stortvloed van informatie die ons omringt, is het lastiger om onderscheid tussen echt nieuws en nepnieuws te kunnen maken. Sociale media, kranten, tv, online gemeenschappen en filters oefenen bovendien grote invloed uit op hoe wij onszelf, de ander of de wereld zien.

De Week van de Mediawijsheid 2016 was een groot succes: 150.000 kinderen schreven zich in voor de MediaMasters Game, de allereerste MediaMasters University werd uitgezonden, meer dan 1.000 vo- en mbo-leerlingen bezochten het My Comment Festival en er werden ruim 100 activiteiten door het hele land georganiseerd. Ook online was de buzz rondom het thema ‘Feit, Fake of Filter: Hoe word jij beïnvloed?’ goed te merken, én er werd een onderzoeksrapport rondom het thema gepresenteerd. Daarnaast speelden duizenden ouders de Ouder & Kind Quiz met hun kind.

» Dit was de Week van de Mediawijsheid 2016

8 stellingen om in de klas over te praten
Wie is er online weleens foto’s of filmpjes tegengekomen die je liever niet had gezien? En wie heeft er weleens iets gekocht omdat een vlogger daar reclame voor maakte? Klasgenoten moet je altijd accepteren als vriend op sociale media. Wat zijn de voors en tegens?

Mediawijzer.net formuleerde 8 mediawijze stellingen voor in de klas. Ga met elkaar in discussie en laat leerlingen zelf een mening vormen over feit, fake of filter.

» Download de poster met de 8 stellingen
» Tips om de discussie goed te laten verlopen

Week van de Mediawijsheid 2015

De Week van de Mediawijsheid 2015 stond in het teken van Media & Respect. Centraal stond hoe kinderen en jongeren als mediamakers omgaan met ethische dilemma’s zoals delen van filmpjes, foto’s of comments. Checken zij altijd feiten voordat ze iets delen, of is dat helemaal niet belangrijk? Houden jongeren rekening met privacy van anderen als ze iets posten? Hoe denken ze over de gesponsorde vlogs van hun populaire leeftijdgenoten met honderdduizenden volgers op YouTube?

Mediawijzer.net liet onderzoek doen onder ruim 6000 basisschoolleerlingen en vroeg hen naar welke keuzes ze zouden maken rond thema’s als commercie, privacy, blaming en shaming en fact checking. De resultaten van het onderzoek lees je hier.

In 2015 schreven ruim 100.000 leerlingen zich in voor de MediaMasters Game. Dat is meer dan een kwart van alle basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 in Nederland. Groep 7/8 van basisschool Panta Rhei uit Zeewolde won uiteindelijk de landelijke finale van de 5e editie van de Game.

8 stellingen om in de klas over te praten
Hoe ga je online met elkaar om? Wat doe je wel, wat niet en waarom (niet)? Kortom, wat is online respect en wanneer ga je te ver?

Mediawijzer.net formuleerde 8 mediawijze stellingen voor in de klas. Ga met elkaar in discussie en laat leerlingen zelf een mening vormen over media en respect.

» Download de poster met de 8 stellingen
» Tips om de discussie goed te laten verlopen

Week van de Mediawijsheid 2014

In 2014 stond de Week van de Mediawijsheid in het teken van kinderrechten. Het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties bestond namelijk 25 jaar. De huidige mediasamenleving biedt kinderen kansen en leidt tegelijkertijd ook tot vragen over de rechten, plichten en mogelijkheden van kinderen, hun opvoeders en media.

Het resultaat was het Manifest Recht op Mediawijsheid, een verdieping van het bestaande Kinderrechtenverdrag, passend bij de mediasamenleving 25 jaar later.

» Terugblik op de 5e editie van de Week van de Mediawijsheid

In 2014 deden 3500 klassen mee aan de MediaMasters Game. Dat zijn 80.000 leerlingen. In vijf speeldagen maken zij kennis met de effecten van media en krijgen ze inzicht in hun eigen mediagedrag. Groep 8 van De Hazesprong in Nijmegen werd de winnaar van de MediaMasters Game 2014.

8 stellingen om in de klas over te praten
Mogen ouders zich bemoeien met wat een kind online zet? En moet een 18-jarige in staat zijn om zijn online verleden te kunnen wissen? Kortom, wat vinden kinderen van media en waar hebben zij recht op?

Ga met elkaar in discussie en laat leerlingen zelf een mening vormen over het recht op mediawijsheid.

» Download de poster met de 8 stellingen
» Tips om de discussie goed te laten verlopen

De stellingen werden geformuleerd ter ere van de Week van de Mediawijsheid 2014. Uiteraard zijn ze ook na die week erg geschikt voor een groepsdiscussie over mediawijsheid.

Week van de Mediawijsheid 2013

In 2013 was Week van de Mediawijsheid een groot succes. Op alle vlakken werden records gebroken:

  • Meer dan 2800 klassen schreven zich in voor de MediaMasters Game
  • Meer dan 200 activiteiten georganiseerd van Groningen tot Maastricht, van Den Helder tot Vlissingen
  • Ontelbare tweets met #WvdM13 en #MediaMasters

» Terugblik op de 4e editie van de Week van de Mediawijsheid

Onderzoek: Ouders positief over mediagebruik kinderen

Tijdens deze editie van de Week van de Mediawijsheid werd een onderzoek gepubliceerd. Het werd gehouden onder kinderen van 10-14 jaar en hun ouders. Daaruit blijkt dat ouders positief zijn over het gebruik van sociale media door kinderen. Ze vinden dat het gebruik een positief effect kan hebben op de Engelse taalvaardigheid (56%) en op de communicatievaardigheden (48%) van hun kinderen.

Daarnaast zien ouders kansen in het delen van informatie (71%) en in het maken en delen van huiswerk (62%). Ouders zien nauwelijks negatieve effecten. Ondanks deze positieve waardering houdt 80% van de ouders het gedrag van hun kinderen op sociale media wel nauwlettend in de gaten. De meeste kinderen weten dat ze door hun ouders worden gevolgd op sociale media (71%). Een op de drie ouders reageert ook op berichten van hun kind op sociale media.

» Lees het onderzoek Mediawijsheid onder ouders en kinderen

Week van de Mediawijsheid 2012

Het thema tijdens de Week van de Mediawijsheid 2012 was ‘invloed van media op de stijl van leven’. Media raken steeds dieper vervlochten in onze leefwereld. Ze hebben meer en meer invloed op onze stijl van leven. Zowel positief als negatief. Zo hebben media bijvoorbeeld invloed op onze carrières, stemgedrag, gezondheid en onze sociale verbondenheid.