Sociale media

Dreigtweets & haatberichten

Dreigtweet & haatposts - © The Jetboy via flickr.com (CC BY)

Dreigtweets en haatberichten zijn berichten op sociale media waarin iemand een bedreiging – of andere negatieve taal – uit. De berichten kunnen gericht zijn aan één persoon, een (bevolkings)groep, instanties, scholen of evenementen.

Wat kun je doen als online gedrag uit de hand loopt?

Waarom sturen mensen haatberichten?

Iemand kan haatberichten sturen om onwaarheden te verspreiden, om de mening van anderen te beïnvloeden, om onrust te veroorzaken en/of om zijn of haar boosheid over een onderwerp kenbaar te maken.

Jongeren beseffen niet altijd dat anderen hun berichten kunnen lezen. Ze wanen zich ‘veilig’ en onzichtbaar. Vaak zijn deze berichten eigenlijk als grap bedoeld.

Maar ook volwassenen laten online discussies soms hoog oplopen. De zwarte pieten-discussie is daar een voorbeeld van. Ook de huidige toestroom van vluchtelingen lokt veel haatberichten uit op sociale media. Bijvoorbeeld deze tweet waarin een jonge metrobestuurder oppert vluchtelingen naar de gaskamers te sturen.

De impact van haatberichten kan groot zijn. In 2019 startte SIRE de campagne #doeslief om Nederlanders bewust te maken van (online) asociaal gedrag en de gevolgen hiervan op anderen.

Wat kun je doen tegen haatberichten?

Dreigberichten worden door de politie erg serieus genomen. Tegen online beledigingen, haatposts, trollen en grove berichten wordt echter vaak weinig gedaan. Dit is juridisch moeilijk, bovendien verdienen websites geld aan dergelijke berichten. De aandacht leidt tot meer bezoekers, meer clicks en meer advertentie-inkomsten.

Nare berichten die je online ziet, kun je vaak rapporteren. Kom je een negatieve post tegen? Vraag je dan ook af of het wel waar is wat er staat, en met welke reden iemand het bericht geschreven kan hebben.

Het kan lastig zijn om te bepalen welke online content verwijderd moet worden. Als je eigenaar bent van een blog, YouTube-kanaal of sociale media-account is het zelfs zo dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de berichten die je krijgt. Het is echter niet het geval dat je elke negatieve reactie zomaar mag verwijderen. ‘Haters’ hebben namelijk ook rechten en mogen niet worden beperkt in het uiten van hun mening. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Jurist Charlotte Meindersma geeft op haar website tips en meer informatie.

Ook sociale mediaplatforms zoals Facebook stellen hierover hun eigen richtlijnen op. Benieuwd hoe jij het zou doen als Facebook-moderator? Test het met deze tool van de NOS.

Netiquette? Aan de slag!

Een kind begeleiden, doe je niet door uitsluitend te wijzen op regels of gevaren. Het gaat ook over het stimuleren van positief gedrag en het inzichtelijk maken van mogelijkheden en kansen.

Veelgestelde vragen

Wat is een bangalijst?

Op bangalijsten worden de namen van meisjes genoemd die bepaalde seksuele handelingen verrichten. In sommige gevallen worden ze genoemd met naam, achternaam en linkjes naar hun Twitter- of Facebookaccount.

» Wel of geen aangifte doen?

Hoe ziet een dreigtweet eruit?

Het Twitteraccount @doodsbedreiging scant en verzamelt dergelijke bedreigingen.

Meer weten?

Wil je meer informatie, dan helpen deze organisaties je op weg.

Biedt deskundigheidsbevordering voor (opvoed)professionals op het gebied van mediawijsheid

Opleiding die o.a. ingaat op de maatschappelijke context van pesten en digitaal pesten

Website voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over pesten op school

Meldknop.nl - Iets vervelends gebeurd op internet? Meld het hier!

Opleiding gericht op mensen werkzaam met jeugd en geeft recht op het certificaat ‘Social Media Professional'