Sociale media

Dreigtweets & haatberichten

Dreigtweet & haatposts - © The Jetboy via flickr.com (CC BY)

Dreigtweets en haatberichten zijn berichten op sociale media waarin iemand een bedreiging – of andere negatieve taal – uit. Wat doe je als online gedrag uit de hand loopt? En wat kun je zelf doen om het te voorkomen?


In het programma Make Holland Great Again van BNNVARA is een actie opgezet tegen online haat: Zie jij een haatbericht op internet? actie tegen online haat, emoji met crossed armsLaat horen dat je dat niet oké vindt, met deze emoji


Waarom sturen mensen haatberichten?

Iemand kan haatberichten sturen om onwaarheden te verspreiden, om de mening van anderen te beïnvloeden, om onrust te veroorzaken en/of om zijn of haar boosheid over een onderwerp kenbaar te maken. De berichten kunnen gericht zijn aan één persoon, een (bevolkings)groep, instanties, scholen of evenementen.

Sommige mensen beseffen niet dat anderen hun berichten kunnen lezen. Ze wanen zich ‘veilig’ en onzichtbaar. Vaak zijn deze berichten eigenlijk als grap bedoeld.

Online discussies kunnen hoog oplopen. De zwarte pieten-discussie is daar een voorbeeld van. Ook zijn er veel haatberichten op sociale media over de komst van vluchtelingen. Bijvoorbeeld deze tweet waarin een jonge metrobestuurder oppert dat vluchtelingen vermoord moeten worden.

De impact van haatberichten kan groot zijn. In 2019 startte SIRE de campagne #doeslief om Nederlanders bewust te maken van (online) asociaal gedrag en de gevolgen hiervan op anderen.

Wat kun je doen tegen dreigtweets en haatberichten?

Dreigberichten worden door de politie erg serieus genomen. Tegen online beledigingen, haatposts, trollen en grove berichten wordt echter vaak weinig gedaan. Dit is juridisch moeilijk, bovendien verdienen websites geld aan dergelijke berichten. De aandacht leidt tot meer bezoekers, meer clicks en meer advertentie-inkomsten.

Nare berichten die je online ziet, kun je vaak rapporteren. Kom je een negatieve post tegen? Vraag je dan ook af of het wel waar is wat er staat. En met welke reden iemand het bericht geschreven kan hebben.

Het kan lastig zijn om te bepalen welke vervelende berichten, foto’s of filmpjes verwijderd moet worden. Als je eigenaar bent van een blog, YouTube-kanaal of sociale media-account, is het zelfs zo dat je zelf ook verantwoordelijk bent voor de berichten die je krijgt.

Maar je mag niet zomaar elke negatieve reactie verwijderen. ‘Haters’ hebben namelijk ook rechten en mogen niet worden beperkt in het uiten van hun mening. Hoe kun je hier het beste mee omgaan? Jurist Charlotte Meindersma geeft op haar website tips en meer informatie.

Ook sociale mediaplatforms zoals Facebook stellen hierover hun eigen richtlijnen op. Benieuwd hoe jij het zou doen als Facebook-moderator? Test het met deze tool van de NOS.

Aan de slag met netiquette!

Sociale media zijn heel leuk. Maar hoe ga je online met elkaar om? Online omgangsvormen noemen we ook wel netiquette. Het zijn ongeschreven regels over hoe je je moet gedragen op internet.

Waar liggen de grenzen van online gedrag? Wat deel je wel, wat niet en waarom (niet)? Welke verantwoordelijkheid heb je zelf? Ga aan de slag met positieve online omgangsvormen.

Dreigtweets en haatberichten kunnen ook een vorm van pesten zijn. Beschermd door anonimiteit gaat cyberpesten veel verder dan andere vormen van pesten. Wat kun je doen om online pesten te voorkomen? En hoe pak je het aan als jij of iemand in je omgeving wordt gepest? Bekijk het dossier Online pesten.

Een kind begeleiden, doe je niet door uitsluitend te wijzen op regels of gevaren. Het gaat ook over het stimuleren van positief gedrag en het inzichtelijk maken van mogelijkheden en kansen. Hiervoor is bijvoorbeeld lesmateriaal over omgangsvormen op internet beschikbaar.

Veelgestelde vragen

Hoe ziet een dreigtweet eruit?

Het Twitteraccount @doodsbedreiging scant en verzamelt dergelijke bedreigingen.

Meer weten?

Wil je meer informatie, dan helpen deze organisaties je op weg.

Website voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over pesten op school

Meldknop.nl - Iets vervelends gebeurd op internet? Meld het hier!

Opleiding die o.a. ingaat op de maatschappelijke context van pesten en digitaal pesten

Opleiding gericht op mensen werkzaam met jeugd en geeft recht op het certificaat ‘Social Media Professional'

Biedt deskundigheidsbevordering voor (opvoed)professionals op het gebied van mediawijsheid