
Tijdens de Week van de Mediawijsheid sluiten organisaties aan om hun stem te laten horen en hun expertise te delen. Net als vorig jaar staat gezond schermgebruik centraal. Dit jaar draait alles om bewuste keuzes: sta stil, kies, en maak van schermtijd weer jóuw tijd.
Onderzoek
Zoals elk jaar presenteert Netwerk Mediawijsheid als onderdeel van de Week van de Mediawijsheid een onderzoek. Dit jaar is het schermgebruik van Nederland onderzocht. Nederlanders zitten gemiddeld 9 uur per dag achter een scherm. Ruim 80% beoordeelt hun schermgebruik met een voldoende, al zijn er wel verschillen tussen leeftijdsgroepen. Meer weten?
Inspiratie per sector
Deel de tips
Wil je als professional anderen helpen bewuster om te gaan met schermtijd?
Je vindt ze ook in verschillende talen.
Bekijk ze in de toolkit!
Gezond schermgebruik begint thuis: hoe activeren we ouders?
Ouders en opvoeders spelen een sleutelrol in gezond schermgebruik bij jongeren. Wat staat hen in de weg om die rol te pakken? En hoe kun je hen als professional effectief bereiken én activeren? Op 30 oktober organiseerde Netwerk Mediawijsheid een online kennissessie waarin deze vragen werden beantwoord.
Toolkit

Op zoek naar meer materialen, zoals de poster, tips, afbeeldingen en voorbeeldteksten voor sociale media?
MediaMasters is gestart
Met een recordaantal van meer dan 270.000 leerlingen doen dit jaar klassen uit heel Nederland mee in de strijd om de titel ‘Meest mediawijze klas van Nederland’ – én om mooie prijzen.
NJI Toolbox Mediaopvoeding
NJI lanceert de nieuwe Toolbox Mediaopvoeding. De toolbox ondersteunt professionals die met ouders werken bij het mediawijs maken van kinderen.
Videoreeks 'Kijk even écht'
Ga als professionals met ouders aan de slag met deze vijf luchtige, herken-bare video’s over de voorbeeldrol van ouders, emotionele en lichamelijke gezondheid van kinderen, breinontwikkeling van jeugd en de impact van schermgebruik.
Mediajungle gesprekstarters
Praat samen over mediagebruik en leer van elkaar! Tijdens de Week van de Mediawijsheid biedt Mediajungle gratis materialen aan, zoals een knipvel met kletskaarten op haar online platform.
De #WvdM op sociale media
Volg @iedereenmediawijs op Instagram voor nog meer tips en interessante verhalen.
Like ook Iedereen Mediawijs op Facebook voor extra informatie over de campagne en initiatieven door heel Nederland.
Meepraten op sociale media? Gebruik #WvdM of tag @iedereenmediawijs.
