Voor ouders

Gamen

Gamen » goed of slecht? Van fitte hersenen tot verslaving

Van casual games tot uitgebreide virtuele werelden; games bieden veel jongeren vermaak en (ont)spanning.

Te veel gamen kan verslaving en agressie met zich meebrengen. Maar het allergrootste gevaar – bij normaal gamegedrag – is het vele zitten. Bijna alle kinderen en jongeren bewegen te weinig, dat heeft grote gevolgen voor hun gezondheid.

Voordelen van gamen

Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Dat geldt ook voor digitaal spelen. Uit een video van het NRC blijkt dat gamen je ook slimmer kan maken. In deze video wordt uitgelegd wat het effect van gamen is op je hersenen.

Digitaal spelen geeft positieve effecten op het gebied van:

  • Oog-handcoördinatie
  • Doorzettingsvermogen
  • Reactievermogen
  • Werkgeheugen
  • Geduld
  • Probleemoplossend vermogen
  • Samenwerking
  • Engels
  • Ruimtelijk inzicht
  • Creativiteit

Risico’s van gamen

Verreweg het meest negatieve effect – bij normaal gamegedrag – is het vele zitten. Een inactieve leefstijl is een gevaar dat voor bijna alle kinderen en jongeren op loer ligt en grote gevolgen heeft voor hun gezondheid.

Overmatig gamen kan risico’s zoals verslaving en agressie met zich meebrengen. In 2014 bleek uit cijfers van verslavingsklinieken met een jeugdafdeling dat steeds meer jongeren zich daar melden om af te kicken van hun verslaving. Deze gamers zijn soms pas 10, 11 of 12 jaar oud. Ook zijn ze erger verslaafd dan enkele jaren geleden.

Gameverslaving is een serieus probleem waarvoor hulp moet worden gezocht bij professionele instanties.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat gamen agressie kan opwekken. Er zijn wel omstandigheden waarbij kinderen eerder geneigd zijn om agressief te reageren n.a.v. games, deze omstandigheden moeten vooral in de thuissituatie worden gezocht.

eSports

eSports is het online competitief gamen. Gamers nemen het individueel of in teamverband tegen elkaar op in een wedstrijd. Denk hierbij aan games als World of Warcraft en FIFA. Iedereen kan live meekijken via streams. Het streamen van wedstrijden gebeurt voornamelijk via platforms als Twitch, YouTube en Facebook.

eSporters zijn professionele gamers. De belangrijkste inkomstenbronnen zijn het spelen van toernooien, het streamen van wedstrijden en sponsoring. De game League of Legends wordt wereldwijd gezien als hoofdrolspeler in de eSport wereld. De ongekende populariteit van eSports is een voorbeeld van de veranderde relatie tussen mens en technologie.  Het streamen van en vertellen over je eigen gameplay was vroeger niet op zo’n grote schaal mogelijk. Destijds communiceerden gamers voornamelijk via headsets. Met de technologische mogelijkheden die er momenteel zijn trekt eSports honderden miljoenen gamers en toeschouwers.

Game over mediawijsheid: de MediaMasters Game

De MediaMasters Game is een leuk, spannend en interactief spel op het gebied van mediawijsheid. De Game is bedoeld voor leerlingen in groep 7 en 8 in het basisonderwijs en wordt jaarlijks gespeeld tijdens de Week van de Mediawijsheid. Tijdens de MediaMasters Game maken leerlingen spelenderwijs kennis met de kansen en de gevaren van media.

» Lees meer en bekijk filmpjes in ons dossier MediaMasters

MediaMasters Club over Gaming

Wat betekent het om een game te maken? Is gamen sociaal? En wat maakt games verslavend? Leerlingen uit groep 7 en 8 gaan aan de slag met MediaMissies, een doe-opdracht, een thuisopdracht en een stelling rondom dit thema. Deze MediaMasters Club is tot stand gekomen met medewerking van Het Klokhuis, CodeCombat, Mijn Kind Online, Bomberbot, KidsWeek en Scratch.

» Naar de MediaMasters Club

Je kind verstandig laten gamen. Zo ga je aan de slag!

Veelgestelde vragen

Wat is gamification?

Gamification is het speelser maken van leren. Je gebruikt gamedenken, gametechnieken en spelelementen om bepaalde taken leuker, uitdagender en effectiever te maken. Het doel is om spelenderwijs gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren en kennis over te dragen.

Gamification wordt ingezet in het onderwijs, door bedrijven, de gezondheidszorg, musea en ter bevordering van sportprestaties. Met gamification aan de slag? Cubiss heeft een e-learning over gamification ontwikkeld voor het onderwijs, mediacoaches en bibliotheken om op een laagdrempelige manier meer te weten te laten komen over het onderwerp.

Wat zijn serious games?

Serious games zijn een vorm van gamification.

Wat is een MMORPG?

MMORPG’s zijn online games waarbij een groot aantal mensen met (of tegen) elkaar spelen. Bekende voorbeelden zijn World of Warcraft of Star Wars: The Old Republic.

Hoe voorkom je (onverwachte) kosten bij in-app aankopen?
Wat is game literacy?

Mediawijsheid bij gamen, noemen we ook wel game literacy.

Wat is ludo literacy?

Al gamend leren noemen we ook wel ludo literacy.

Meer weten?

Wil je meer informatie over (verstandig) gamen, dan helpen deze organisaties je verder:

Informatie, hulp en advies voor ouders en opvoeders

Dé vindplaats voor games in het onderwijs

Deskundigen geven antwoord op vragen over kinderen en media

Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid

Voor al je vragen over zwangerschap, opvoeden en opgroeien

Crossmediaspecialist, ontwikkelt onder andere serious games