Data & technologie

Wat betekent de Digital Services Act (DSA) voor jou?

Grote internetbedrijven zoals Meta, Amazon en Twitter hebben veel invloed op onze samenleving. Daarom is het belangrijk om zaken als privacy-schending en nepnieuws op deze platforms tegen te gaan. Twee nieuwe Europese wetten, de Digital Services Act (DSA) en Digital Markets Act (DMA), moeten gebruikers van internetdiensten en sociale media beter gaan beschermen.

Wil je meer weten over de DMA? Daarover lees je hier.

Wat betekent de DSA voor jou?

Een deel van de veranderingen door de DSA zullen gebruikers gaan merken, maar een deel ook niet. Veiliginternetten zet het voor je op een rij:

  • Meer ‘empowerment’
    Gebruikers moeten duidelijke informatie krijgen over waarom bepaalde informatie aan hen wordt aanbevolen en hebben het recht om zich af te melden voor aanbevelingssystemen op basis van profilering. Het melden van illegale inhoud wordt eenvoudiger en platformen moeten dergelijke meldingen zorgvuldig verwerken.
  • Bescherming van minderjarigen
    Platformen moeten hun systemen herontwerpen om de privacy, veiligheid en bescherming van minderjarigen te waarborgen. Gepersonaliseerde reclame voor kinderen is niet langer toegestaan.
  • Beter toezicht op inhoud en desinformatie
    Platformen moeten maatregelen nemen om risico’s met betrekking tot de verspreiding van illegale inhoud en desinformatie aan te pakken. Er moeten duidelijke voorwaarden zijn en deze moeten nauwgezet worden nageleefd. Gebruikers moeten in staat zijn om illegale inhoud te markeren en platformen moeten snel handelen op meldingen.
  • Transparantie en verantwoording
    Platformen moeten hun risicobeoordelingen en naleving van alle DSA-verplichtingen extern en onafhankelijk laten auditen. Ze moeten transparantierapporten publiceren over inhoudsmoderatiebeslissingen en risicobeheer.

Als internetbedrijven de DSA goed naleven kom je als gebruiker minder misinformatie tegen, minder namaak-merkartikelen en minder pogingen tot politieke beïnvloeding en propaganda. Ook krijg je meer inzicht in waarom je bepaalde advertenties te zien krijgt en meer rechten om beslissingen van de platformen aan te vechten.

De DSA ging op 25 augustus 2023 van kracht. Deze nieuwe regels gelden voor de grote diensten, zoals Facebook, Instagram, Zalando, YouTube en AliExpress. Kleinere internetbedrijven zijn in het voorjaar van 2024 aan de beurt.

» Lees meer over de DSA op Veiliginternetten.nl