Wat is een algoritme?

Steeds meer websites en apparaten om ons heen maken gebruik van algoritmes; van je favoriete zoekmachine tot je smart-tv.

Een algoritme is een wiskundige formule. Het bestaat uit regeltjes die bepalen hoe een website of apparaat werkt.

Algoritmes worden bijvoorbeeld ingezet door sociale media-platformen om te bepalen wat je op je tijdlijn ziet. En door zoekmachines om de resultaten af te stemmen op jouw voorkeuren. Dit zorgt ervoor dat jij andere informatie tegenkomt op internet, dan iemand anders.

Om te bepalen welke informatie interessant is voor jou, wordt er informatie over jouw interesses verzameld. Dat is informatie die je zelf opgeeft, zoals je leeftijd op je Facebookprofiel. Maar ook informatie die je onbewust achterlaat met je internetgedrag. Als jij een bericht over puppies liket en googlet op een dierenassiel in de buurt, is er grote kans dat je reclames van de dierenwinkel te zien krijgt.

Een risico van algoritmes is dat ze alleen bevestigen wat er al is. Doordat jouw zoekresultaten worden afgestemd op jouw voorkeuren, kom je in een zogenoemde filter bubble terecht.

Wanneer een algoritme zichzelf aanpast op basis van nieuwe informatie (big data), dan noemen we dat kunstmatige intelligentie. De technologie maakt zichzelf slimmer en handiger.

» In het dossier Privacy vind je tips om je internetgedrag beter af te schermen

Gerelateerde dossiers